Ernæringsfysiologens råd til god mat uten salt i barnehagen Barebramat.no
Barn i barnehagealder trenger ikke salt for at maten skal smake.

«Savner du salt, savner du alt», er et uttrykk du kanskje har hørt før.

Vel, det er et uttrykk vi trygt kan pensjonere. For i Norge har vi allerede et altfor høyt saltforbruk, noe som er helseskadelig fordi salt er en av de viktigste enkeltstående faktorene som bidrar til å øke risikoen for hjerte-/kar-sykdommer og slag.

Mye salt i mat

–Fra et ernæringsperspektiv kan vi gjerne kutte tilnærmet alt salt mener ernæringsfysiolog i Orkla Foods og Barebramat.no, Runa Spilling.
Helsemyndighetene anbefaler et daglig inntak for voksne på 5 gram, mens barn fra 2 til 10 års alder bare skal ha maks 3–4 gram salt. Fasiten er at nordmenn i gjennomsnitt får i seg det dobbelte.

– Det er lett å tro at vi spiser mindre salt enn det vi gjør da det er lett å glemme at det i et vanlig kosthold er mange flere kilder til salt enn det vi tilsetter selv, for eksempel brød, kokt skinke og ost.
Vi glemmer rett og slett hvor mye vi automatisk får i oss, forklarer Spilling.

Salt som konserveringsmetode

Fra gammelt av har saltet også spilt en avgjørende rolle for sine konsistens- og tilberednings-egenskaper. Det gjør det utfordrende å fjerne alt salt. Selv om vi har nye metoder nå, er det forventet at en del tradisjonsmat skal smake salt fordi det fra gammelt av ble brukt i konserveringsmetoden tidligere. Bare tenk deg om spekeskinka ikke lenger hadde sin salte smak!

Lærer salt-trang av voksne

Alle, også barn, har en viss preferanse for salt fra naturens side, men den er veldig mye lavere hos de små enn hos de voksne.

–Smaksløkene hos barn er blanke lerreter. De opplever autentiske smaker mye sterkere enn oss, og tenker ikke: Nå trenger jeg salt.

Salt-trangen er de vi voksne som lærer dem. For når vi automatisk griper etter saltbøssen uten engang å ha smakt på maten, så får de lyst til å gjøre det samme, forklarer ernæringsfysiolog Spilling.
–Barn lærer fra oss at pasta og ris skal kokes med salt i vannet. Men det trenger vi ikke egentlig. Det kan godt kokes uten.

Spis som barna

Til de voksnes forsvar så handler dette om at vi gjerne vil lage mat som smaker godt.
–Vi sier ting som «Dette smakte jo ingenting!» og så salter vi, men glemmer at det er vår smaksgane, ikke barnas.
I følge Spilling er det særlig én ting de voksne i barnehagen bør gjøre: Spise usaltet mat sammen med barna  – uten grimaser.
– Velg gjerne annerledes hjemme, men klarer du å spille på lag med barna i barnehagen, og spise den usaltede maten sammen med dem, gjør du en viktig innsats som pedagog, synes hun.
Spilling påpeker at vi faktisk også kan endre våre egne vaner: Mellom 8-12 uker er det som skal til for å endre våre saltpreferanser, om vi bare aksepterer at det i en periode smaker litt mindre av maten vi spiser.

God mat uten salt

I stedet for å introdusere barn for salt, foreslår Spilling at vi heller bør hjelpe barn til å like råvaren som den er.
– Utfordre dem til å bli nysgjerrig på å finne ut hva noe smaker i utgangspunktet: Smaker det sjø? Gress?
Den utfordringen kan også bli artig for de voksne på lengre sikt:
–Det kan jo være gøy å se at det faktisk går an å lage god mat uten salt.

Trygge matinnkjøp

For det gjør det altså. Men det starter lenge før du står ved gryta og lurer på hva slags krydder du kan bruke.
–Hvis du er bevisst allerede når du bestiller matvarene, så vet du at det du har i skapene er ok å spise. Da er det også lettere å be barna åpne krydderskapet og bestemme selv hva de ønsker å prøve derfra. For da er alt trygt.

Her er 10 tips til mat med mindre salt:

  • Ha tålmodighet - det tar ca 8-12 uker før en venner seg til mat med mindre salt.
  • Finn den opprinnelige smaken. Hjelp barna til å like råvaren som den er.
  • Spis maten slik som du serverer den til barna uansett om du synes den er litt smakløs i starten.
  • Tilsett ferske krydderurter som basilikum, oregano, dill, estragon, timian og koriander for å gi maten mer smak.
  • Bruk andre krydder uten salt som smaksforsterkere. Du kan også tilsette litt appelsin- eller sitronsaft.
  • Bland kjente med ukjente smaker: Server det barna liker med matvarer de ikke er så kjente med. Da kan du i stor grad droppe saltet.
  • Se etter nøkkelhullsmerket på produktet, som blant annet viser at det inneholder mindre salt enn lignende produkter.
  • Prioriter kjøttprodukter med lavere saltinnhold og høyere innhold av f,eks jern, som barn ofte trenger. Kostholdsundersøkelsen Norkost 3 har tidligere vist at det særlig er fra kjøtt og kjøttprodukter at vi får i oss saltet vi ikke tilsetter selv. Det er også hensiktsmessig for helsen å kutte ned på kjøttinntaket
  • Ikke tid til å lage mat fra bunnen av? Tilsett enda mer grønnsaker i retten. Det «tynner ut» saltinnholdet.
  • Salter du kokevannet til pasta, ris og poteter? Det trenger du ikke. Smaker like godt uten.

Saltpartnerskapet

Rundt 75 prosent av det saltet vi spiser kommer fra bearbeidet mat. Derfor har norske helsemyndigheter, matindustri og forskning blitt enige om et felles mål om å redusere bruken av salt i disse matvarene. Orkla er en del av partene i samarbeidet som har som mål innen 2018 at saltinntaket i Norge skal reduseres med 15 prosent.

Vi klarte innen 2016 å gjøre en massiv reduksjon av saltinnholdet i våre produkter. Målet vårt for 2020 er å ytterligere hjelpe forbrukere til å ta sunne valg ved å utvikle produkter med mindre salt, sukker og fett.