Slik får du barna i barnehagen til å like fisk Barebramat.no
Dere trenger ikke dra på fisketur for at barna i barnehagen skal bli glad i fisk.

Du skal servere fisk til ukas varme måltid, men nok en gang er det et par barn på avdelingen som setter seg på bakbeina og nekter å smake. Høres det kjent ut?

Smake på alt

Helsedirektoratet anbefaler oss å spise fisk to til tre ganger i uken, men inntaket av fisk ligger under anbefalt. Spesielt barn og unge trenger å øke konsumet av fet fisk som laks, ørret, sild eller makrell. Men hvordan få barn til å like fisk til middag, ja, ikke bare like, men elske det?
–For det første tror jeg det er viktig å ha en mat-regel i barnehagen om at det ikke er lov til å si ting som: «Jeg liker ikke», «jeg vil ikke smake» eller «æsj». Alt skal smakes på, mener ernæringsfysiolog Runa Spilling i Orkla Foods og Bare Bra Mat.

Smake ofte

Å smake, gjentatte ganger, har nemlig god effekt på barns holdning til fisk. Det viste en forskningsstudie Nofima gjorde for noen år siden. I studien studerte de to barnehager der den ene hadde mye sjømat på menyen, mens den andre hadde lite.

Resultatet etter noen uker viste at jo oftere barna fikk anledning til å se, lukte, og smake på sjømat, jo mer positive ble de.

Mest effektiv er denne eksponeringseffekten når barna smaker på fisken.
–Men hvor lenger skal man holde på å prøve og eksponere fisk for barn som nekter å smake?
–Det kan ta tid, men bare fortsett, oppfordrer Spilling.
–For de fleste vil det være noe de fint klarer å venne seg til.
Hun er ikke tilhenger av å lage for mye oppstyr rundt det at barn skal smake på uvante ting.
–De trenger verken belønning eller press. Dette er mat. Ros ved å si at alle er flinke når de smaker litt, og enda flinkere når de klarer å spise.

Voksne som forbilder

Ernæringsfysiolog Spilling understreker at det er viktig at de ansatte også spiser fisk, uten å sette opp grimaser, og at også foreldre kan ha stor påvirkning på om barnehagens strategi virker eller ei. For hvis foreldrene snakker ned fisk hjemme, blir det også vanskeligere for pedagogen i barnehagen å endre barnets preferanser.

Jobber raskere sammen

Det er en godt etablert sannhet at et kosthold med riktig mengde fisk har mange viktige helsefordeler. Helsedirektoratet henviser blant annet til en systematisk kunnskapsoppsummering fra WHO, som konkluderer med at det er en overbevisende årsakssammenheng mellom fisk og fiskeolje, og redusert risiko for hjerte- og karsykdom. Men det er ikke bare at den er helsefremmende som gjør fisken så viktig i kostholdet vårt helt fra vi er små. Studier antyder også, i følge forskning fra Pennsylvania State University, også ha betydning for søvn og intelligens. Tidligere har forskning fra WHO og FAO vist at barn av mødre som har spist nok sjømat i svangerskapet statistisk sett har høyere IQ og bedre verbale ferdigheter enn barn av mødre som sjelden spiser fisk. Og i en forskningsstudie der Havforskningsinstituttet undersøkte hvordan sjømat virker på barnehagebarns læreevne, kom det frem at barn som spiser fisk tre ganger i uken skårer bedre på kognitive tester enn de barna som spiste samme mengde mat, men kjøtt. Studien viste også at jo mer fisk barna spiste, jo større utslag ga det på testen. Spesielt evnen til å jobbe raskere sammen, ble forbedret, viste studien fra Havforskningsinstituttet.

Fet fisk lettest

–Er det noen fisketyper som er vanskeligere å få barn til å like enn andre?
–Det kan nok være litt vanskeligere med den magrere enn den fete fisken. Sashimi-laks for eksempel er mild, rund og avbalansert for barnas ganer, mens hvit fisk kan være vanskelig å tilberede så den blir skikkelig god. En fin strategi da, kan være å servere hvit fisk gjennom fiskekaker eller fiskegrateng, som barna synes er godt på smak.

7 tips for å gjøre barn mer glad i fisk

  • Appeller til barns nysgjerrighet og vitebegjær. Det er masse gøy for barna å lære om fisken: At den er slimete på skinnet fordi den beskytter seg mot infeksjoner. At den er super for smartere hjerner, og mat man både blir frisk og sterk av.
  • – «Hvem tør å smake på denne fisken i dag?». Hvis du legger det frem som en utfordring så kan det være lettere å få barna til å tørre og prøve.
  • La barna være med på å tilberede og servere fisken.
  • Server kjent og ukjent sammen. Fisk sammen med pasta eller tacoskjell, fisken fra lunsjen på brødskive senere. Eller hvorfor ikke servere ostesmørbrød med torsk under mager ost?
  • Forkle fisken: Slipp litt konditorfarge over den hvite fisken, så barna får servert grønn fisk! Ikke lur barna med at det er noe annet, men «forkledd hvit fisk» er greit. Neste gang har den kanskje fått en annen forkledning, eller den kommer som den er.
  • Lag en smakstabell: For eksempel: I dag har Mie smakt noe nytt. Da får hun et klistremerke. Når hun har turt å smake 10 forskjellige ting kan Mie få lov til å bestemme en lek dere skal gjøre i barnehagen for eksempel.
  • Ut og opplev! Ligger barnehagen i nærheten av sjø og havn? Da er det supert å besøke en fisker og se hvordan han eller hun fanger fisk. Har dere ikke den muligheten, så kan man kanskje ringe en fiskehandler og høre om det går an å komme på besøk, eller fiskehandleren kan ta med seg en fisk til barnehagen og vise der hvordan man sløyer en fisk.

Fisk på menyen

Hvor mye er 2-3 porsjoner fisk i uken?

En middagsporsjon regnes som 150–200 gram. Totalt utgjør dette 300–450 gram ren fisk i uka.
En av porsjonene bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild.
En påleggsporsjon utgjør 25 gram. Seks påleggsporsjoner med fisk tilsvarer omtrent én middagsporsjon.
Velg gjerne fiskeprodukter merket med Nøkkelhullet.
For de minste barn vil fiskeporsjonene være noe mindre, men hovedfokuset er på "mer fisk".