Spis regnbuen!

Plantebasert mat er i fokus som aldri før. Å spise plantebasert betyr ikke at man må kutte alt av animalske matvarer. Det betyr at vi skal spise mer frukter, bær og grønnsaker og redusere den animalske andelen. Fargerike tallerkener er fryd for øyet og smilemusklene. Hver av de ulike fargene har litt spesielle egenskaper som regnes som positive, samlenavnet deres er fytokjemikalier. Antioksidanten betakaroten er ett fytokjemikalie som gir gulrøtter sin oransje farge, mens karotenoidet lykopen farger tomaten rød. Grønne- og brunfargede har sine egne typer fytokjemikalier og enkelte er kilde til kalium slik som bananen, eller B-vitamin (folat) slik som brokkoli.

Barn og voksne har godt av fargerik mat og jo flere farger vi klarer å spise i løpet av en dag jo flere ulike fytokjemikalier. Lær barna å spise farger og vær selv et godt forbilde!

Våre tips:

  • Smak på samme grønnsak tilberedt på ulike måter: stekt, kokt, rå, ovnsbakt, most, grillet, hermetisert eller tørket. Ovnsbakt paprika er en sødmefylt liten sak..
  • Frossen frukt kan være god kosemat. Smakt frosne druer?
  • En gyllen regel er at det alltid skal være farger til måltidene. Uansett. Selv en halv paprikaring på osteskiven bidrar positivt. Mange halve ringer blir til flere hele paprika
  • Å fortelle historier om frukt og grønt kan bidra til å vekke interessen hos barna. Hørt om «Shrek- brokkoli» eller «Fantorangen- tomat»?
  • Lag regnbuekart med de litt større barna! For hver farge de spiser får de en farge i regnbuen – hvem får først en hel regnbue?

Dele: