Ta med barna på oppdagelsesreise med sansene!

Alle barn synes det er stas når de kan utforske maten, stikke fingrene i den eller riste på den. Den nysgjerrigheten er det lurt å stimulere gjennom sanseleker sånn at mat blir gøy og spennende. Gjennom å bruke sansene sine kan barn oppleve mestring, som igjen vil hjelpe dem til å smake på nye ting. Det vil også kunne bidra til god språkutvikling når barna kan assosiere fritt ved hjelp av sansene og fantasien sin.

 

Sanselek med gulrot og potet

Gulrot og potet er gjengangere på de fleste norske middagsbord, og er fine grønnsaker til bruk i en sanselek der barna kan lære å sette ord på det at den samme matvaren kan smake, føles og se helt forskjellig ut fra hvordan den er tilberedt.Øvelsen kan også hjelpe barna til å finne ut i hvilken form de best liker en matvare.

 

  1. Lag ferdig noen ulike varianter av gulrot og potet på forhånd, for eksempel skrelt, rå, stekt, kokt, most, raspet.
  2. Samle en gruppe av de litt eldre barna, og bruk matvarene til å snakke om og teste ut våre fem sanser.
  3. Beskrivelsene de gir kan det være lurt å skrive ned og samle i et en egen ordbank som dere kan hente frem når dere gjør seinere sanseøvelser.

 

 

Aktivitet

SYN

Snakk om hvorfor vi har syn. Det hjelper oss å velge – men synet kan ta feil. Selv om noe ser rart eller kjedelig ut, så kan det være lurt å teste med nesa og munnen også!
Hvordan ser poteten og gulroten ut? Kjedelig eller gøy? Hva er skrell og hvorfor trenger grønnsakene å ha på seg det?

Forslag til beskrivende ord:
- Farger: Hva slags farge har poteten og gulroten? Er fargen annerledes med og uten skrell? Forandrer fargen seg når vi steker poteten?
- Størrelse: Liten, stor, kjempestor, lang, kort
- Form/figurer: Firkantet, rundt, oval, prikkete
- Overflate/konsistens: Glatt, ru, våt. Hvordan er overflaten forskjellig med og uten skrell? Hva skjer med konsistensen på poteten når vi koker og moser den?

Aktivitet

SMAK

Lukt og smak er nært knyttet til hverandre. Hold for nesen og spis en bit kokt gulrot. Smakte det annerledes enn når du ikke holdt for nesen?
Har størrelse noe å si for smaken? Sammenlign raspet gulrot med en stor bit rå gulrot. Smaker det annerledes?

Forslag til beskrivende ord:
- Søtt, salt, surt, bittert, syrlig, sterkt, svakt. Hva smaker for eksempel stekt potet? Eller en rå?

Aktivitet

LUKT

Lukk øynene. Lukt på en potet rett fra «potet-posen». Hva lukter det av poteten, lukter det jord? Hvor har grønnsakene vært før de kom i butikken? Lukt deretter på en uten skrell. Lukter det annerledes?
Lukt på de ulike konsistensen av grønnsakene. Er det noe som lukter annerledes?

Forslag til beskrivende ord:
- Godt, vondt, rart, mye, lite, stramt, søtt, krydder

Aktivitet

FØLESANS

Vi føler med hender og fingre, med lepper, tunge og kinnene og i halsen når vi svelger.
Stikk fingeren i potetmosen. Hvordan kjennes det på fingeren?
Smak på den rå poteten og den kokte poteten. Hvordan kjennes det inni munnen?

Forslag til beskrivende ord:
- På hendene: Hardt, mykt, seigt, lett, tungt, tørt, glatt, ruglete.
- Inni munnen: Lett å tygge, seig, saftig, melen, mosete, varm, kald.

Aktivitet

HØRSEL

Hva hører vi når vi lager mat på kjøkkenet? Vann som koker, kniv som hakker...Hvordan høres det ut når vi steker poteter i panna? Brekk en gulrot i to. Hvordan høres det ut? La barna raspe gulrot. Hva slags lyd er det? Ta en bit av den kokte poteten. Hører du noe når du holder for ørene?

Forslag til beskrivende ord:
- Høy lyd, lav lyd, bråk.
- Inni munnen når du tygger: Er det høyt? Lavt? Knasende? Stille?

Tips:

Spre gjerne sanseleken over flere dager, slik at den ene dagen kan handle om å sanse de ulike variantene av grønnsakene, mens den andre dagen kan handle om at barna får være med på å lage ulike varianter, som feks raspet gulrot og kokt gulrot. Del gjerne opp i ulike stasjoner som små grupper av barn kan rullere mellom, som raspe-stasjon, mose-stasjon eller koke-stasjon.

 

Kilder:

Stina Algotson/Åsa Öström: Sansenes spiskammer,Guri Langholm/Elly Herikstad Tuset: Matglede i barnehagen.